Het verschil tussen tekstschrijven en webschrijven

Standaard

Aan de ene kant van het spectrum hebben we tekstschrijven en aan de andere kant zien we webschrijven. Een logische gedachtegang voor een beetje copywriter, maar toch worden nog altijd dezelfde aanpak gevolgd bij het schrijven van de twee soorten teksten. Graag geef ik je daarom een vijftal handige tips die uitsluitend gaan over webcontent. Pas dan is content écht koning.

1. Zorg voor overzicht

Vaak wordt online content op de mobiel geconsumeerd, houd daar ook rekening mee. Dat betekent een overzichtelijke tekst die logisch is ingedeeld. We scannen namelijk in plaats van dat we grote lappen tekst doornemen. Vaak zijn we onderweg en is er haast bij gebaat. Zorg voor:

  • Koppen.
  • Opsommingstekens.
  • Sprekende afbeeldingen.
  • Interne links.
  • Call-to-action buttons.

2. Geef de bezoeker een zetje

De lezer mag best gestimuleerd worden. Probeer waar mogelijk de conversie omhoog te gooien door de website op een handige manier in te richten. Zorg voor interne links en call-to-action knoppen. Zorg dat er actie kan worden ondernomen, zoals contact opnemen of om meer informatie te vragen. De laatste zin moet alles behalve de laatste zin zijn. Er moet méér komen na het laatste woord.

3. Schrijf eerst, schrap later

De tekst hoeft niet meteen foutloos te zijn. Zorg voor een kladversie en pas deze aan. Laat dit vervolgens even rusten en pas deze later pas aan. Zorg dat er voldoende tijd zit tussen beide momenten. Je zult merken dat dit misschien iets langer duurt, maar wel het juiste effect heeft. Wees kritisch en doe dat daarom op verschillende momenten.

4. Verplaats je naar jouw doelgroep

Erg cliché, maar wel heel erg nodig. Het verhaal moet raken en een gevoel van herkenning oproepen. Benadruk daarom niet teveel wat jij doet en zorg niet teveel vol verwijzingen naar  ‘wij’ of ‘ons bedrijf’, maar geef de lezer ook een belangrijke rol door ‘jij’ te gebruiken. Zet de juiste toon, gebruik de juiste woorden en houd rekening met het mobiele gebruik. Maak je zinnen kort en onderstreep belangrijke woorden.

5. Máár, vergeet ook SEO niet

Vooruit dan. SEO is ook belangrijk. Iemand die zoekt op informatie moet worden omgezet tot een bezoeker. Vraag je daarom af waar jouw doelgroep naar zou zoeken als die op jouw pagina terecht zou komen. Welke woorden zouden er gebruikt worden? Doe een zoekwoorden analyse en gebruik handige en veel gezochte zoekwoorden.