Mobiele analyse

Mobiele bezoekers analyse

Gebruik Google Analytics om een mobiele bezoekers analyse te schetsen en om het aandeel van mobiele bezoekers te kunnen bepalen. Leer je mobiele gebruikers kennen door een uitgebreide mobiele bezoekers analyse met de gratis Google Analytics tool te raadplegen.

» Doelgroepenoverzicht » Mobiel

Wanneer je in jouw Google Analytics bent ingelogd, zie je aan de linkerkant verschillende opties. Ga naar de optie Doelgroep. Je kunt een subitem uitvouwen, waarbij je de keuze kunt maken voor de optie Mobiel.

Als je meer wilt weten over het type mobiele apparaten, kun je kiezen voor de optie Apparaten, welke onder het item Overzicht staat. Hier kun je meer informatie vinden over de types en de merken van de mobiele apparaten waarmee jouw website is bekeken. Wellicht ook interessant om mee te nemen in je mobiele strategie zijn de opties besturingssysteem en schermresolutie beiden zichtbaar onder Doelgroepenoverzicht » Mobiel.

Doelgroepen overzicht Mobiel

Gebruik de informatie uit je mobiele bezoekers analyse om het aandeel mobiele verkeer voor jezelf toe te kunnen lichten. Het advies is om ook te kijken het percentage mobiele bezoekers (en eventueel tablet bezoekers), welke pagina’s bekeken zijn, en hoe vaak deze pagina’s bezocht worden. Analyseer de gemiddelde duur van de website bezoeken en hoe hoog het bouncepercentage is. Doorgaans geldt, hoe lager het bouncepercentage hoe minder snel men besluit om jouw website te verlaten. Probeer dus om dit percentage zo laag mogelijk te houden. Mobiele bezoekers hebben een ander gebruiksgedrag en zijn veel meer gericht op call-to-action. Probeer deze welwillendheid te stimuleren door het zo makkelijk mogelijk te maken om actie te ondernemen.

Als je met je mobiele bezoekers analyse meer inzicht hebt in het mobiele verkeer naar jouw website, kun je daaruit afleiden of het ontwerp en de content van jouw website moet worden afgestemd op mobiele bezoekers en desktop verkeer, of dat het verstandiger is om een afzonderlijke mobiele website te hebben.

» Filters

Via Aangepaste rapporten » Filters kun je een mobiele bezoekers analyse uitvoeren door een rapport opstellen op basis van te selecteren filters. Om je mobiele bezoekers nader te analyseren kun je filters zoals mobiel (inclusief tablet), besturingssysteem, informatie over mobiele apparaat, apparaatcategorie als filters gebruiken. Dit wil zeggen dat je een profiel hebt opgesteld gesegmenteerd op basis van het besturingssysteem en/of apparaatcategorie. De gekozen filters kunnen gecombineerd worden met andere velden zoals bijvoorbeeld bezoekduur en bouncepercentage. Elk van de besturingssystemen heeft z’n eigen kenmerken en manier om pagina’s weer te geven. Om deze reden zullen verschillende smartphone gebruikers je website op een andere manier zien, waardoor ze zich ook anders kunnen gedragen.

Mobiele bezoekers analyse

» Beperk de laadtijd

De laadtijd mag ook niet vergeten worden in jouw mobiele bezoekers analyse. Zoals eerder toegelicht is het belangrijk om de laadtijd zo laag mogelijk te houden. Gebruik Google Analytics om meer inzicht te krijgen in de laadtijd van jouw website. Log in bij Google Analytics en raadpleeg Rapportage » Gedrag » Sitesnelheid.

In de standaardweergave van het rapport Paginatiming kun je bekijken welke pagina’s een snelle laadtijd hebben en welke pagina’s langzamer zijn. Identificeer de langzame pagina’s en verbeter deze om tot hogere conversieratio’s te komen.

Bijna een kwart van de bezoekers verlaat een site wanneer de laadtijd ligt tussen de 1 en 5 seconden. Bijna 30% van de website bezoekers geeft aan dat ze dan waarschijnlijk een concurrerende website zullen bezoeken. Google zelf geeft aan dat de meest ideale laadtijd maximaal 400 milliseconden zou moeten zijn. In wezen is dit de tijd dat het kost om met je ogen te knipperen.

Trek je conclusies uit de de opties gemiddelde pagina laadtijd. De optie suggesties voor site behandelt verschillende verbeterpunten zoals eerder gemeld.

Mobiele bezoekers analyse sitesnelheid

» Overige tips

Mobiele website

Naast de eerder genoemde mogelijkheden om een mobiele bezoekers analyse te doen hebben we een aantal overige tips meegenomen. Onderstaande tips gelden in aanvulling op de mobiele bezoekers analyse aangezien deze alleen van toepassing zijn voor een afzonderlijke mobiele website, en dus niet voor een responsive design. Aangezien een mobiele website een afzonderlijke website is zul je deze ook afzonderlijk moeten analyseren. Dit zorgt voor een duidelijke scheiding tussen je desktop website en je mobiele website. Hierdoor zul je veel specifieker in kunnen gaan op de analyse van jouw bezoekersstroom.

    • Google Webmaster Tools. Vergeet bij het lanceren van een aparte mobiele website niet om een nieuw profiel aan te maken binnen Google Webmaster Tools. Je zult een mobiele website namelijk als een afzonderlijke website moeten benaderen. Binnen het dashboard van Google Webmaster Tools zul je een nieuwe site moeten toevoegen. Deze moet uiteraard ook worden geverifieerd. Net zoals een site wordt toegevoegd binnen het dashboard van Google Webmaster Tools, kun je hier op je site verifiëren. Ga hiervoor naar Dashboard » Site beheren » Deze site verifiëren.

      Vergeet verder niet om een aparte mobiele XML sitemap in te zenden. Een sitemap verzenden kan wanneer de site geverifieerd is. Ga binnen het dashboard naar de betreffende site. Wanneer je in het sitedashboard terecht komt, kun je aan de rechterkant na het hebben geklikt op Sitemaps je sitemap toevoegen/testen.

      » Een mobiele XML sitemap kan hier gratis worden aangemaakt.

Google Webmaster Tools verification
 

Google Webmaster Tools sitemap toevoegen

  • Google Analytics. Om je website te kunnen analyseren met Google Analytics zul je een trackingcode aan moeten maken. Kopieer en plak de code op elke pagina die je wilt bijhouden. Veel websites bieden een invulveld om de lange code (vaak beginnend met UA-) in te voeren waardoor deze automatisch op elke pagina wordt opgenomen.

Google Analytics trackingcode