Mobile readiness

Mobile readiness

Voordat je overgaat op een mobiele website of responsive design, al dan niet in combinatie met een app – is de eerste logische stap om je huidige mobiele readiness te testen.

We hebben een opsomming gemaakt van een aantal handige hulpmiddelen om te beoordelen hoe mobile ready jouw website is:

1. Smartphone emulator

Hoe ziet je huidige website er eigenlijk uit op wanneer bekeken op een smartphone? Is alles duidelijk leesbaar? Denk hierbij niet alleen aan de tekst, maar ook aan de navigatieknoppen, afbeeldingen en contactinformatie. Verplaats jezelf naar de bezoeker en vraag jezelf af hoe prettig jouw website is wanneer afgebeeld op het scherm van een smartphone. Denk hierbij aan de gebruiksgemak van de navigatieknoppen, het navigeren tussen de webpagina’s en het gebruiksgemak van de voor jou belangrijke pagina’s. Probeer het zoomen en scrollen zo min mogelijk te houden.

» Bekijk je website op onze smartphone emulator.

2. Speed test

Zoals eerder vermeld haken mobiele bezoekers af wanneer de laadtijd te hoog ligt. Wees er tevens van bewust dat de smartphone gebruiker vaak onderweg is en hierdoor niet kan genieten van een snelle WiFi verbinding, maar aangewezen is op de 3G verbinding. In principe moet je website gewoon binnen no-time geladen zijn, volgens Google het liefst sneller dan dat je met je ogen kan knipperen oftewel maximaal 400 milliseconden.

» Test de laadtijd van je website.

3. Analyseer je mobiele bezoekers

Hoe groot is eigenlijk het aandeel mobiele bezoekers? Wanneer je vaststelt hoe het gesteld is met het aantal bezoeken van een mobiel apparaat zul je je website hier op kunnen afstemmen.
Met de gratis Google Analytics tool kun je deze analyse trekken door het percentage mobiele gebruikers te bekijken. Filter op basis van in te vullen criteria zoals besturingssysteem en schermresoluatie. Je kunt experimenten opstellen door te segmenteren op basis van mobiele bezoekers om meer in-depth informatie te verkrijgen over het gebruiksgedrag van deze betreffende groep. Google Analytics is verder ook handig om meer te weten te komen over de laadsnelheid van je website. De mogelijkheden zijn oneindig. Doe er je voordeel mee.

» Doe een mobiele bezoekers analyse.