Mobiele website

mobiele website

Een mobiele website is in principe gewoon een website. Het verschil is echter wel dat de mobiele versie is aangepast aan het gebruik op het kleinere scherm van een smartphone. Dit is merkbaar door duidelijk leesbare teksten, grotere navigatiebuttons, en het bewust vermijden van zware grafische bestanden waardoor de laadtijd sneller wordt. Hierdoor hoeft er bijna niet meer gescrold en gezoomd te worden waardoor de gebruikservaring sterk wordt verbeterd.

We herkennen een mobiele website aan een eigen url, in de vorm van bijvoorbeeld een subdomein m.domeinnaam.nl of een subdirectory domeinaam.mobi. Vanaf de smartphone wordt de gebruiker automatisch doorgestuurd naar de mobiele versie.

Een mobiele website verschilt zowel aan de voorkant als aan de achterkant van een desktop website. Ten eerste is de achterkant van een mobiele website anders, omdat een mobiele website een aangepaste versie is van de normale website. Dit betekent dus dat er 2 verschillende websites zijn die elk met hun eigen CMS omgeving onderhouden moeten worden. Volstrekt logisch verder, aangezien het scherm van een mobiele telefoon een stuk kleiner dan het scherm van een computer of laptop. Hierdoor dient de mobiele website op een andere manier opgebouwd te worden.

Verder verschilt een mobiele websites van een desktop website wat betreft browsers en de laadsnelheid. Vanwege de variatie in browsers en de hogere laadtijd van websites op smartphones, kiezen designers er bewust voor om een simpel ontwerp te gebruiken.

Gebruiksgedrag smartphone gebruiker

De smartphone gebruiker heeft een andere behoefte dan een computer gebruiker. De mobiele gebruiker ziet een kleiner scherm en is meer actie gericht. De computer gebruiker surft meer, en is meer op zoek naar algemene informatie. De mobiele gebruiker is op zoek naar specifieke informatie zoals een telefoonnummer of de openingstijden.

Inspelen op het afwijkende gebruiksgedrag vergt een andere aanpak. Dit kan gedaan worden met een mobiele website die is afgestemd op het gebruiksgedrag van smartphone gebruikers die vaak onderweg zijn en haast hebben. Een mobiele website is een geoptimaliseerde versie van je site die speciaal voor smartphone gebruikers is ontwikkeld.

De verschillen in het gebruiksgedrag zijn uiteenlopend:

  • Onderweg. Smartphone gebruikers zijn vaak onderweg en gehaast. Door de vele prikkels onderweg zijn mobiele gebruikers sneller afgeleid dan website bezoekers vanaf een pc.
  • Multitasking. Mobiel gebruik gaat vaak gepaard met multitasking: Facebooken tijdens het televisie kijken. Of snel een appje sturen terwijl je in de trein een boek zit te lezen.
  • Veeleisend. Smartphone gebruikers zijn hip, modern, en veeleisend: first impressions count. Vaak is de mobiele gebruiker onderweg en aangewezen op de 3G verbinding. Wanneer de website niet snel laadt dan kost dit zowel tijd als dataverbruik. Hier zitten smartphone gebruikers niet op te wachten. Daarnaast verwachten smartphone gebruikers ook dat de website duidelijk en overzichtelijk is.
  • Touchscreengebruik. Er is veel minder ruimte op een scherm van een mobiele telefoon. Aangezien een smartphone met de vingers wordt aangestuurd is een makkelijke en logische indeling cruciaal.
  • Actiegerichtheid. Doorgaans heeft de mobiele internetter andere beweegredenen om een website te bezoeken dan gebruiker vanaf een smartphone. De smartphone gebruiker bezoekt jouw website met een vooropgesteld doel, een zekere mate van actiegerichtheid. Zoals het opzoeken van contactgegevens, zoals een telefoonnummer of het vestigingsadres.

» Meer weten over een mobiele website? De voordelen en nadelen van een mobiele website.