Google Penguin 4.0. Wat moet je er allemaal over weten?

Standaard
Google Pinguin 4.0

De geruchten gingen al langer en er waren de laatste dagen ook verschillende schommelingen te zien in de zoekresultaten. Ook in de verschillende analyse hulpprogramma’s waren veranderingen duidelijk zichtbaar, maar nu is het dan toch officieel uitgesproken: na meer dan 2 jaar heeft Google een nieuwe update van Penguin uitgebracht. De belangrijkste consequentie is dat de indexatie nu nagenoeg real-time wordt doorgevoerd. Het blijft daarom nog lang onrustig in het online marketing landschap. We vertellen je er graag meer over.

Hoe zat het precies?

De Penguin-updates zijn corrigerende aanvullingen op het normale zoekalgoritme van zoekmachine gigant Google. Dit algoritme richt zich alleen specifiek op de daadwerkelijke kwaliteit van het linkprofiel en heeft als doel om onnatuurlijke vormen van SEO-optimalisatie te herkennen en tegen te gaan. De zoekmachine zet daarbij het zogenaamde ‘machine learning’ in. Hierbij worden voortdurend vergelijkingen gemaakt om onnatuurlijke patronen op te sporen. Heb jij veel binnenkomende links van discutabele websites? Dan kun je er donder op zeggen dat je Google achter je aan krijgt.

4.0 is onverbiddelijk en onmiddellijk

Het grootste gevolg van de nieuwe update is dat deze onmiddellijk is. Dit houdt in dat de Googlebot bij elke herindexatie het Penguin-algoritme jouw website uitvoerig laat checken. In het verleden duurde het even voordat de gevolgen zichtbaar waren, maar dat is vanaf nu dus per onmiddellijke omgang. Pinguin is daarmee een vast onderdeel geworden van het algoritme. Hierdoor zul je ook geen mededelingen meer krijgen. Daarnaast is de Googlebot goed in staat om afzonderlijke pagina’s te analyseren. Hierdoor zal je hele website worden benadeeld, ook al gaat het slechts om één pagina met een schimmig backlinkprofiel.

Heb jij de gevolgen al ondervonden?

Pinguin is één van de vele ranking factoren, maar het is wel gelijk een hele belangrijke. Je dient jouw backlinkprofiel daarom uitvoerig na te lopen, zodat je rekening kunt houden met een upgrade of een downgrade. Merk jij dat je bent gedaald in de zoekresultaten? Dan is Google waarschijnlijk niet zo blij met je. Wees daarom op je hoede.