Google Mijn Bedrijf: de gebruiker bepaalt

Standaard

Google Plus, Google Mijn Bedrijf, Google+ local; het wordt er niet eenvoudiger op om te herkennen wat nou waar voor is. Voor (online) ondernemers is ‘Google Mijn Bedrijf’ een belangrijk startpunt. Vanuit één omgeving worden daar de bedrijfsgegevens beheerd die worden gebruikt voor Google Search, Google Maps en Google Plus. Onlangs is er echter een belangrijke wijziging doorgevoerd door Google. Zo is er afscheid genomen van de bedrijfsomschrijving. De tekst die vergelijkbaar was met een Over Ons-pagina maakt plaats voor kenmerken. De macht is hierbij verschoven van het bedrijf naar de bezoeker.

Bezoekers hebben de macht

De kenmerken worden niet meer door bedrijven zelfs geschreven, maar worden bepaald door bezoekers. Het gaat hierbij om omschrijvende tags waarbij bezoekers bepalen in hoeverre deze van toepassing zijn op op jouw onderneming. Een kleine verandering, een grote impact. De bedrijfsomschrijving werd al bijna een jaar niet meer vertoond in Google Maps of in het Local Pack binnen de zoekresultaten van de zoekmachine. Sommige lokale SEO-deskundigen bestempelden de bedrijfsomschrijving ook wel een virtuele comateuze patiënt, waarvan het maar afwachten was of deze ooit weer tot leven zou komen. Het antwoord is nu gekomen; er wordt definitief afscheid genomen van de feature. Een reden daarvoor zou kunnen zijn dat de omschrijvingen vaak werden opgevuld met zoekwoorden, waardoor het naar spam begon te neigen.  

Wat voor gevolgen heeft dit?

Het belangrijkste gevolg door de nieuwe kenmerken is de mate van controle die de ondernemer heeft op de inhoud. Levert jij de omschrijving aan over je eigen bedrijf, dan bepaal jij immers wat er staat. Bij de nieuwe kenmerken ligt dit anders; de kenmerken zijn al door Google klaargezet en zijn vooralsnog alleen te zien via de Google Maps-applicatie voor Android toestellen. Zo heeft een bar of theater al kenmerken toegeëigend gekregen, zonder dat daar om gevraagd is. Aan de gebruiker is te bepalen of dit al dan niet klopt. Het is dus relevant om deze kenmerken in de gaten te blijven houden. Want uiteindelijk wil je wel dat het verhaal klopt; of het nu is geschreven door jou of de bezoeker.