Het geheim van een pakkende titel? 3 gouden tips!

Standaard
pakkende titel schrijven

De titel maakt of breekt je artikel. Na uren of dagen te hebben gezwoegd op dat ene stuk tekst wil je natuurlijk wel dat die mensen bereikt én aantrekt. De titel bepaalt of mensen naar jouw lap tekst kijken of niet: doorklikken of afscheid nemen. We geven je daarom een drietal gouden tips om wél op te vallen. Want uiteindelijk is dat de eerste stap. Pas dan maak je kans om te blijven hangen bij de lezer.

Wat moet je weten?

Bij het publiek blijven vooral de eerste drie en de laatste drie woorden van de titel bij; een simpele optelsom leert ons dan dat een titel met 6 woorden dus ideaal is. Bij langere titels is het daarom zaak om de eerste en laatste 3 woorden op te vullen met de meest pakkende woorden. Ook op sociale media zijn de effecten van een goede titel waarneembaar. Zp benadeelt Facebook posts ermee en er is bewezen dat een teasende titel averechts gaat werken. Een titel als ‘je zult niet geloven waarom deze man DIT deed’ zorgen al lang niet voor een hoger aantal kliks. De gemiddelde sociale media gebruiker prikt hier inmiddels wel doorheen. Dat brengt ons bij onze drie vuistregels voor een goede titel

1. Het geheim van…

Je merkt het wel aan de titel van dit blogartikel en wellicht is dat wel de reden waarom je deze lap tekst aan het lezen. Een geheim zorgt immers voor een gevoel van mysterie en exclusiviteit.

2. Cijfers (in getallen, niet in woorden)

Cijfers maken mensen nieuwsgierig en zorgen voor tastbaar bewijs. Lezers houden van overzicht en getallen dragen daaraan bij. Getallen impliceren ook dat een nieuwsbericht belangrijke informatie bevat. Zo werkt dat in het brein. De optimale woordvolgorde is: getal – bijvoeglijk naamwoord – zelfstandig naamwoord – motivatie – belofte, bijvoorbeeld: ‘5 bruikbare tips voor het creëren van blogberichten die binnen korte tijd viraal gaan’.

3. How to’s

De zogenaamde ‘Hoe-titel’ laat zien dat de schrijver exact weet hoe iets moet worden bewerkstelligd en dat de benodigde informatie voorhanden is. De lezer verwacht op zijn beurt weer dat hem stapsgewijs wordt uitgelegd wat er moet geboren. De lezer vindt het immers prettig om bij de hand te worden genomen, zonder dat het hem of haar al te veel moeite kost om de informatie te gebruiken.