Copywriting in 2016: denk anders. Denk mobiel.

Standaard

We gebruiken steeds meer de smartphone. Dat is geen nieuws. Maar dat betekent ook dat we steeds meer teksten lezen op de mobiel. Toch bekijken veel bedrijven het tekstschrijven nog steeds door een eenzijdige desktopbril. Er wordt op de computer geschreven, voor de computer. Maar aan de andere kant van het scherm bevindt de lezer zich vaak op de smartphone. Dit vergt een ander soort tekstschrijven. Korter, sneller en effectiever.

Mobiel als uitgangspunt

Tekstschrijven anno 2016 wordt gekenmerkt door een andere invalshoek. We zijn over het algemeen steeds informeler en willen dichter bij de doelgroep staan. Het moet sociaal zijn en deelbaar. Maar dat het ook mobiel moet zijn wordt te vaak overgeslagen. Het vergt een andere manier van kijken naar de omgeving waar je content terecht komt. En vooral om een andere benadering van hoe de content wordt opgesteld.

Samengevat komt het neer op de volgende onderdelen:

  • We praten te moeilijk: 40% van de Nederlanders heeft leesniveau B1. Oftewel alledaagse teksten, zoals we met elkaar praten.
  • Mobiel lezen is moeilijker: we kunnen minder tegelijkertijd zien en moeten continu scrollen en schuiven.
  • Korte aandacht: we willen steeds meer informatie in minder tijd. We scannen en selecteren. We zijn van 12 naar 8 seconden aandacht gegaan.
  • We schrijven vanaf de desktop: een aardige alinea op de desktop is een fors blok tekst op de smartphone. Bekijk het vanuit een ander perspectief
  • We denken dat het allemaal wel meevalt: we hebben maar 12% mobiele bezoekers!? Mobiel is gekomen om te blijven. Pas je daarom nu alvast aan.

Goed, bovenstaande punten moeten een globale opsomming geven van de grootste struikelblokken. Kort en krachtig. Voordat je de aandacht verliest.